Gazeta Lokalna KROTOSZYN | MILICZ

Gazeta Lokalna KROTOSZYN | MILICZ
PADEWSCY

Spór o dodatek covidowy

2022-03-15
  1. Strona Główna
  2. /
  3. Aktualności
  4. /
  5. Samorząd
  6. /
  7. Spór o dodatek covidowy
Spór o dodatek covidowy
CENTRUM POGRZEBOWE

Rada Powiatu Krotoszyńskiego przyjęła uchwałę w sprawie skargi na dyrektor SPZOZ w Krotoszynie. Dotyczyła ona niewypłacenia dodatkowego świadczenia pieniężnego dla osób wykonujących inny zawód niż medyczny, które miały kontakt z pacjentami zakażonymi wirusem SARS-CoV-2.

 

Projekt uchwały zakładał uznanie skargi za bezzasadną. Pismo złożyło sześcioro pracowników SPZOZ w Krotoszynie, wykonujących działania niemedyczne, polegające na utrzymaniu porządku, monitorowaniu pracy kotłów, dbaniu o tereny zielone wraz z parkingami i drogami wewnętrznymi, czyszczeniu koszy i ławek parkowych, a w okresie zimowym również na odśnieżaniu dróg oraz schodów na terenie SPZOZ w Krotoszynie. Z załączonych pism wynika, że do obowiązków skarżących należy również utrzymanie kontenerów do gromadzenia odpadów komunalnych w należytym stanie, pomoc w usuwaniu odpadów z oddziałów szpitala, nadzór nad prawidłową segregacją odpadów oraz pomoc w załadunku i rozładunku kontenerów do sterylizacji.

– Skarżący podkreślali, że wszystkie te czynności wykonywali tak samo w czasie istnienia oddziału covidowego w Krotoszynie, co – ich zdaniem – narażało ich codziennie na zachorowanie, zwłaszcza że uczestniczyli w przygotowaniu przewozu pacjentów do innych szpitali. Z tego tytułu pracownicy ci zwrócili się o wypłatę jednorazowego dodatku należnego pracownikom niemedycznym. Zdaniem skarżących wniosek ten pozostał bez odpowiedzi. Po kolejnym wniosku zorganizowane zostało spotkanie, podczas którego poruszono temat zakazu udostępniania informacji na temat sytuacji szpitala i wysokości wynagrodzeń. Skarżący podali, że powyższe świadczy o wyczerpaniu wszystkich form polubownego załatwienia sprawy z dyrekcją szpitala i w związku z tym wniesienie rozpatrywanej skargi było konieczne – czytamy w opinii Komisji skarg, wniosków i petycji Rady Powiatu Krotoszyńskiego.

Do Starostwa Powiatowego w Krotoszynie wpłynęło także pismo jednego z pracowników, który zaznaczył, iż nie wie nic o sprawie. Został poproszony o złożenie pisemnego stanowiska, ale nie uczynił tego. Z ustaleń przewodniczącego komisji wynikało, iż pracownik ten nie ma do dyrekcji żadnych uwag, co potwierdził podczas rozmowy telefonicznej.

Przewodniczący komisji zwrócił się do dyrektor SPZOZ w Krotoszynie o odniesienie się do tej sprawy. Dyrekcja pisemnie wyjaśniła, jakie warunki należało spełnić, aby otrzymać jednorazowe świadczenie, o jakie ubiegali się skarżący. Na styczniowe posiedzenie komisji zaproszono wszystkich skarżących oraz dyrektor szpitala. Żaden z pracowników nie zgłosił jednak chęci uczestnictwa. W trakcie spotkania dyrektor wyjaśniła wszelkie formalności związane z przyznaniem dodatku.

– Komisja skarg, wniosków i petycji nie dopatrzyła się uchybień w postępowaniu formalnym w zakresie, który podlegał weryfikacji podczas obrad komisji. Z analizy całokształtu sprawy wynika, iż argumenty dotyczące nieprawidłowości w działaniach dyrektora SPZOZ w Krotoszynie nie znalazły w ocenie członków komisji potwierdzenia. Komisja dostrzega, że prawo do jednorazowego dodatku covidowego mają osoby niewykonujące zawodów medycznych, które przez co najmniej 21 dni, w okresie od 1 czerwca do 30 listopada 2021 roku (kryteria muszą być spełnione łącznie) wykonywały czynności zawodowe w warunkach bezpośredniego kontaktu z pacjentami z podejrzeniem i zakażeniem wirusem SARS-CoV-2; na dzień zgłoszenia do otrzymania jednorazowego dodatku są zatrudnione w placówce medycznej lub w firmie wykonującej usługi na rzecz placówki medycznej na podstawie: umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej zawartej z tą placówką bądź umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej zawartej z firmą wykonującą usługi na rzecz tej placówki, w których – w ramach zatrudnienia – wykonywały czynności zawodowe w warunkach opisanych powyżej. Przy ustalaniu liczby dni uprawniających do otrzymania jednorazowego dodatkowego świadczenia pieniężnego za jeden dzień przyjmuje się dobowy wymiar czasu pracy, wynikający dla danego pracownika z art. 93 ustawy o działalności leczniczej albo w przypadku osoby uprawnionej, wykonującej czynności zawodowe na podstawie innej niż stosunek pracy, ekwiwalent takiego wymiaru czasu pracy. Jak podano, podczas wykonywania czynności przez skarżących można mówić o kontakcie z odpadami, a nie pacjentami i nie można uznać, że kontakt ten trwał przez 21 dni (w przeliczeniu na godziny minimum 168 godz.) w okresie od 4 września 2020 roku do 31 maja 2021 roku, biorąc pod uwagę, iż oddziały covidowe funkcjonowały w terminach od 19 października do 12 grudnia 2020 r. oraz od 17 marca do 26 maja 2021 r. Niezależnie od tego, że praca z odpadami nie jest pracą z pacjentami, to gdyby uznać inaczej, każdy z pracowników musiałby wywozić odpady medyczne minimum 2 godziny dziennie, co nie miało miejsca. W świetle powyższego weryfikacja wypełnienia przesłanek do otrzymania omawianego dodatku dokonana została w sposób prawidłowy. W związku z powyższym należy uznać skargę za bezzasadną – ustaliła Komisja skarg, wniosków i petycji. Radni jednogłośnie przyjęli uchwałę w sprawie uznania skargi za bezzasadną.

(LENA)

Comments are closed

YouTube

Archiwum
BGP 2023
TK DACHY
IMPULS ZDUNY
MATYLA
Agencja Reklamowa GL
Dietetyk Kaźmierczak
ZBITY TELEFON
INNOWACYJNE FINANSE
GÓRZNY GROUP
MAYOR INK
Jarmużek
Motosdodoła
BHP RABENDA
KOK