Wielkopolska Gazeta Lokalna KROTOSZYN

Wielkopolska Gazeta Lokalna KROTOSZYN
Padewscy PRACA
PADEWSCY

Czy Sułów otrzyma prawa miejskie?

2022-02-07
  1. Strona Główna
  2. /
  3. Aktualności Milicz
  4. /
  5. Czy Sułów otrzyma prawa...
Czy Sułów otrzyma prawa miejskie?
BANASZAK

Burmistrz Milicza wydał zarządzenie o rozpoczęciu konsultacji społecznych w sprawie ewentualnego nadania miejscowości Sułów statusu miasta. Potrwają one do 13 lutego, a dwa dni później ogłoszone zostaną ich wyniki.

 

Warto przypomnieć, iż Sułów miał prawa miejskie przez kilkaset lat – aż do 1945 roku. Inicjatywę na rzecz ich przywrócenia podjęto na wniosek sołtysa, rady sołeckiej i Towarzystwa Przyjaciół Sułowa. – Celem konsultacji jest uzyskanie stanowiska mieszkańców miejscowości Sułów odnośnie nadania tej miejscowości statusu miasta celem ewentualnego podjęcia inicjatywy uchwałodawczej w zakresie przygotowania uchwały o wystąpieniu do Rady Ministrów o nadanie miejscowości Sułów statusu miasta zgodnie z kompetencjami wynikającymi z art. 4 ust. 1 pkt 2 i 4b ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym – czytamy w zarządzeniu burmistrza Milicza.

W konsultacjach mogą wziąć udział wszyscy mieszkańcy Sułowa, którzy ukończyli 16 lat. Każdy może wypełnić ankietę dostępną na stronie www.milicz.wDialogu.pl. By umożliwić udział w konsultacjach mieszkańcom niemającym dostępu do internetu, w Domu Kultury w Sułowie będzie udostępnione stanowisko komputerowe wraz z pomocą techniczną w zakresie obsługi systemu.

Według ustawy, żeby miejscowość mogła otrzymać prawa miejskie, musi w niej być zameldowanych ponad 2000 osób. Dopuszcza się w tym względzie wyjątki, biorąc pod uwagę znaczenie historyczne – odebrane prawa miejskie lub posiadanie ważnych zabytków. By wniosek został rozpatrzony pozytywnie, trzeba także spełnić szereg warunków urbanistyczno-przestrzennych (m.in. infrastruktura techniczna – kanalizacja i wodociągi; zwarta zabudowa miejska, a nie zagrodowa; struktura gospodarcza, w której przynajmniej 2/3 mieszkańców zatrudniona jest poza rolnictwem).

Zgodnie z ustawą z 1990 roku o samorządzie gminnym w kompetencjach Rady Ministrów leży nadanie lub zniesienie statusu miasta, podobnie jak zmiana jego granic. Zgodnie z artykułem 4. ustawy o samorządzie gminnym Rada Ministrów w drodze rozporządzenia nadaje gminie lub miejscowości status miasta i ustala jego granice. Właściwy wojewoda, nie później niż w ciągu 30 dni od dnia otrzymania wniosku, przekazuje go wraz ze swoją opinią do ministra administracji publicznej, z kolei wnioski rozpatrywane są nie później niż do dnia 31 lipca roku poprzedzającego rok budżetowy, w którym ma nastąpić zmiana. Wniosek powinien zawierać treść proponowanej zmiany wraz z uzasadnieniem, stanowisko wnioskodawcy (rady gminy) dotyczące infrastruktury społecznej i technicznej oraz układ urbanistyczny i charakter zabudowy. Ponadto do wniosku o przyznanie praw miejskich dołącza się podstawowe dane statystyczne, dotyczące liczby ludności na terenie objętym wnioskiem, a także powierzchnię tego terenu.

(FENIX)

FOT. Google Street

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

piętnaście + piętnaście =

YouTube

Archiwum
BGP 2023
INNOWACYJNE FINANSE
GÓRZNY GROUP
ZBITY TELEFON
MAYOR INK
Jarmużek
Motosdodoła
BHP RABENDA
KOK
TK DACHY
IMPULS ZDUNY
MATYLA
Agencja Reklamowa GL
Dietetyk Kaźmierczak